Naar Kreta

zo 8 okt 2017

vorig bericht

Azuurblauwe baaien

Dit jaar was Kreta aan de beurt voor een verkenningstocht. Vanaf Preveza vaarden we in enkele dagen tot Kythira, een rustig eiland met een ongerepte natuur. Hier is nog geen sprake van massatoerisme. Vanuit de haven van Kapsali was het nog 63 mijl naar Kreta, dit werd een super rustige overtocht met een heerlijk vlakke zee.
Op Kreta meren we aan in de venitiaanse haven van Chania. Bij aankomst gaf de vriendelijke havenmeester ons een heleboel informatie en tips over z’n stad. En we kunnen het alleen maar beamen, Chania is zonder twijfel de mooiste stad van Kreta met z’n pittoreske steegjes en sfeervolle restaurantjes… We hebben hier dan ook met veel plezier een ganse week verbleven.
Gramvousa, het uiterst noordwestelijke schiereiland met z’n witte zand en ondiep azuurblauw water, stond al vanaf het begin op de Brioso bucketlist. We bezochten Gramvousa 15 jaar geleden per huurauto. Toen was het nog een verre droom om op deze paradijselijke plek, met onze eigen boot het anker uit te gooien.
Vanaf Gramvousa ging de tocht verder naar oostelijke richting. We bezochten de stad Rethymnon en het mooie dorp Ormos Bali. Bij het kleine eilandje Dia aangekomen begon een flinke wind op te steken en de ankerplaats in de baai bood maar weinig beschutting. De wind bleef de ganse dag aanwakkeren met een onaangename deining tot gevolg. Deze gaf ons geen goede nachtrust. De volgende ochtend besloten we naar de beschutte haven van Agios Nikolaos te varen. De weersvoorspellingen gaven nog steeds geen verbetering en de aanhoudende wind dreigde ons voor een heel tijdje vast te zetten. Zelfs in de jachthaven voelden we de deining van de golven.

Op ons lijstje stonden nog vele mooie plekjes die we wilden bezoeken op Kreta maar uiteindelijk besliste we om terug te keren naar het rustigere vaargebied van de Ionische zee. Dit betekende dat we een tocht van 230 mijl voor de boeg hadden. Tijdens de eerste uren van onze tocht was de zee flink onstuimig.  Pas tegen zonsondergang was alles terug rustiger. In de verte zagen we Kythira opduiken maar een tussenstop maken was geen optie omdat enkele uren later ook hier de wind zou opsteken. Na 29 uren varen kwamen we aan op de Peloponnesos in het haventje van Finikounda.
Terug in de Ionische zee konden we nog wat relaxt rondhoppen tussen de eilanden. Op het einde lasten we nog een pauze in op ons geliefde eiland Korfoe. Onder het herfstzonnetje brachten we Brioso terug naar Preveza waar hij voor de derde maal, on-shore zijn winterrustplaats heeft.